Wednesday, September 8, 2010

Ett val


Varför valde jag detta liv? Var det den kompakta trevnaden som mitt eget barndomshem utstrålade? Där hon satt, min egen mor, vid sin tekopp i det gula lampskenet och var för barnet den totala kärleken. Hur många gånger vände inte jag tillbaka för att en sista gång säga hejdå till henne innan skolvägens kalla morgon trängde fuktig genom mina kläder? Kanske var det där som jag började tänka att på samma älskande sätt skulle jag, lugnt och vänligt, ha frukosten färdig och famnen öppen på morgonen. Kanske, kanske något annat. Idag sitter jag själv vid frukostbordet och har samma obegränsade tid att lyssna till tankar och sagor som springer fram först efter en stunds samtal.

SvD har en artikelserie runt temat "hemmafru". Jag hoppas, mer än tror, att det blir givande.


Bild från: http://www.catholichomeandgarden.com/images/Aprons/Housewife%20in%20Apron%20Making%20Donuts%20with%20Children.jpg

No comments: